Lissabon til Gran Canaria

Efter en veloverstået ferie i Danmark, fortsætter vi turen jorden rundt, næste etape går mod Gran Canarie og Caribien. Vi har nu fået en gast mere ombord, det er Egon fra Struer, som skal sejle med til Caribien, for derefter at tage hjem til det kolde nord. Vi har en del ting, som skal laves, før vi sejler videre, vi havde bestemt os til at provianterer, så meget som muligt i Lissabon, til turen over Atlanten, da vi kan spare lidt penge og tid på Gran Canaria, da den tid vi har på Gran Canaria er kort. Så vi arbejder hårdt i 4 dage, der skal bla. vaskes vandlinje, købes ind, stuves af vejen, henkoges kød og mange andre ting.

Alt skulle nu være klar til afgang og vi sætter kursen mod Porto Santo ved Maderia. Det tager os 5 dage, at nå frem til Porto Santo, de første 3 dage med vinden lige i næsen og de sidste 2 dage er vinden med. I Porto Santo ligger vi for anker i havnen, da vinden kommer fra øst, vil det være meget uroligt at ligge udenfor havnen. Øen Porto Santo består af vulkansten, så de steder der jævnligt kommer vand, er det meget frugtbart. Øen har ikke så mange turister endnu, der kommer dog nogle dagturister fra Maderia. På øen er der mange byggerier i gang, så det varer sikkert ikke længe, før her er mange turister. Vi tog på bus rundtur på øen, som kostede ca. 45 kr, så det var jo lige til at klare. Som sejler tradition ligger man sit visitkort, ved at male på molen, så alle i fremtiden kan se at vi har været der.

Efter 3 dage på Porto Santo, sejler vi videre til Maderia, hvor vi ankre op udenfor havnen, lige noget der passer til vores pengepung. Vi bestemmer os til at leje 2 scootere, for at komme rundt på øen, vi kunne også have lejet en bil, til næsten samme pris, men vi syntes det var nemmere at parkerer en scooter end en bil, specielt i byen er det svært. Vejret er ikke helt med os, da vi kommer op i bjergene er det tåget og meget koldt, så vi køre hurtigt ned igen, for at køre langs kysten, hvor vejret er fint. Vi bliver kun på Maderia i 3 dage, så da vi ligesom på Porto Santo har malet vores visitkort, er det afgang mod Gran Canarie.

Turen til Gran Canarie sejlede vi på 3 dage og 5 timer, vi havde både let og hård vind på turen, men hele tiden dejlig medvind. Vi havde som sædvanligt fiskelinen ude, når vi ikke sejler for stærkt, det lykkedes også at fange nogle bonitoer, det er en fisk med mange ben i og ikke velegnet til at spise. Vi kunne tydeligt se at vi nærmede os Las Palma, for der var en meget livlig trafik i lufthavnen. Sidste år var der ca. 9 millioner gæster på Gran Canarie, så der skal mange fly til, at flytte så mange mennesker. Ankommer til Arguineguin sent om aftenen, smider ankeret, da vi er kommet i læ af molen, vi kan jo flytte os når det bliver lyst. Næste morgen finder vi ud af, at båden ligger i nærheden af, hvor færgen vender rundt for at ligge til kajs. Vi flytter os længere ind i bugten, hvor der ikke er så meget plads og man er nødt til at ligge et hækanker ud, så bådene ikke kan svaje i hinanden. Her i Arguineguin ligger der andre danske langturssejler, som vi håber at komme til, at se mere til, i tiden fremover.

Vi har her i de sidste dage, oplevet kraftig regnvejr, som er meget sjældne her på Gran Canarie. I løbet af en nat, kom der imellem 30 og 100 centimeter, ja i læser rigtig, det er centimeter. Der er også sket en del vandskader, oversvømmelser og jordskred på øen. Her i bugten hvor vi ligger, var vandet farvet rødt i 2 dage, af det sand, som blev skyllet med ud sammen med regnvandet fra bjergene.

Vi har en del ting, som vi skal have i orden, før turen over til Caribien. Det er lige fra: toiletpapir, madvarer, gas, diesel, samt vand til 4 uger, så det er mange ting, der skal være styr på. Der er også blevet læst en del om ruten, hvornår nordøst passaten er stabil og hvor man skal sejle i passat bæltet. Foreløbig er ruten på 2787 sømil ca. 5167 km. og vi regner med 25 døgn, for at sejle til vores mål, i Rodney Bay på St. Lucia.

Det der fortæller os, at det snart er jul, er vores kalender og det eneste vi har mærket til vinter, var da vi skulle stille urerne tilbage til vintertid.

Vi vil her på båden gerne, ønske alle en god jul og et godt nytår. Vi regner med at holde jul i Grenadines på øen Bequia i Admiralty Bay.

Mange hilsner fra besætningen på JOY.