Forberedelserne

I september 1998 sejlede vi 4 mand fra Nyk.M. til Helgoland i Tyske bugt, for øvrigt i noget meget dårligt vejr, 22 sek,m, men heldigvis agten for tværs så vi havde en fin sejlads derned 160 NM fra Thyborøn på 26 timer. En fin naturoplevelse på Øen der er 600 meter bred og 2 km lang. Ind gennem Elben til Kielerkanalen og videre til østkysten hjem også en meget fin oplevelse. I Juni var vi Nordjylland rundt så vi havde sejlet Jylland rundt i ( 8 ) tal dette år.
I efteråret 1998 var vi 5 fra det gamle Yachtskipperhold der startede en selvstudiegruppe til Yachtskipper af 1st grad. Vi delte den op i moduler som der er mulighed for, man skal bare være færdig med alle moduler inden for 4 år.
I 1999 skulle vi jo også på træningssejlads og da jeg tidligere havde været oppe i det nordlige
Atlanterhav blev det Shetlandsøerne samt Fair isle og Orkniøerne, det er en sejlads på ca. 430 NM Fra Thyborøn til Lerwich 3 mands besætning men denne gang havde vi så fået vindror på, så vagterne var jo mere udkik end styring af skibet, selv i storm klarede vindroret styringen uden problemer det gjorde besætningen også.
Fra Lerwich er der så ca. 110 NM til Orkneyøerne med stop på fair isle.
En fantastisk naturoplevelse i det nordlige, også med hensyn til vejret hvor vi oplevede fra vindstille til storm, i alt en sejlads på ca. 1000 NM på 14 dage Incl. 6 dages ophold på Øgrupperne.

Udvidet førstehjælpskursus, eksamen i Yachtskippermoduler, udfærdigelser af materialister, planlægning af diverse ændringer af båden, det brugte vi vinteren 99-2000 til.
Fra sommer 00 til foråret 01 er der de sidste forberedelser skal foregå. En sejlads ned i den Engelske kanal i August. Henry og jeg tager af sted midt i August efter at vi har fået monteret Inmarsat C. Udstyret. Vi får en fin sejlads så materiellet bliver afprøvet, der er kryds hele vejen ned til Brighton vinden svinger fra vindstille til 18 m/sek. Modstrøm op til 4 knob i alt sejlet distance på 749 NM det klarer vi på 6,5 døgn men vi har også en fin vagtrytme med hinanden.
Vel ankommet til Brighton kl. 23,55 og fortøjet, fejrer vi Henrys fødselsdag.
Vi bruger et par dage til at evaluere turen samtidig med at vi venter på Erik Glue der skal ankomme. Torsdag aften, han skal med på hjemsejladsen
Vi tager toget til Porthmouth og Southampton derefter til Ramsay hvor vi skal se på ferskvandsgenerator. Fredag er det London hvor vi skal se på Pilotbøger Almanakker m/m.
Lørdag gælder det hjemsejladsen.

Vi ankommer Nykøbing Mors torsdag kl 19.45 efter en sejlet distance på ca. 1250 NM
I November bliver JOY taget på land nu skal vi i gang med ændringerne.
Vi graver et stort hul i vores indkørsel og sætter den derned (det gør man også i Fransk Guinea i Orkanperioden) sætter et stort telt over denne så nu er vi ikke afhængigt af vejret i vinter.
I december blev der taget LRC radiocertifikat på Skagen skipperskole.
Nu er det så Skibet der er den sidste store opgav der skal udføres.