Trinidad til British Virgin Island.

Efter at vi har været landkrabber i 15 dage, er det dejligt at være tilbage i det Caribiske havvand. Vi har købt mad til de næste 14 dage, da det er rimeligt billigt at handle på Trinidad. Vores første mål på turen nordover er Man of war Bay på Tobago, som er en af de bedste ankerpladser på Trinidad og Tobago. Her møder vi Morten, Maria og børnene igen, de har holdt ferie her i de sidste 6 uger, vi har aftalt at mødes igen, når vi kommer tilbage til Caribien, om ca. et par år.

På Trinidad og Tobago bruger de TT dollar, som betalings middel og da vi ikke kommer tilbage, til øerne mere i denne omgang, bruger vi vores sidste TT dollar, hos den lokale købmand, vi vil ikke have, for mange forskellige valuta til at ligge. På mange øer i Caribien, bruges der East Caribien dollar, på de Franske øer bruges der Euro og i det nordlige Caribien bruges der U.S.doller, selvom nogle af øerne har deres egen valuta.

Fra Tobago sejler vi til Union Island i Grenadinerne, her skal vi klarer ind hos toldere og immigration, da det er ordnet sejler vi til Tobago Cays, for at snorkle på ring koralrevet. På Tobago Cays møder vi Svalen fra Nakskov, sammen med svalens besætning, er vi på revet for at snorkle, der er mange flotte fisk og planter på revet, om aftenen har vi bål på stranden med snobrødsbagning.

Næste dag blæser det en del, så snorkling på revet er ikke godt, men vinden er god til sejlads, vi hiver ankeret op og sejler til Bequia, her har vi været før, vi bruger derfor ikke tid på at finde rundt i byen. Hver gang vi kommer til et nyt sted, går der en del tid med at finde ud af, hvor tingene kan findes og hvad der er af seværdigheder, der skal kikkes nærmere på, så tiden har vi ingen problemer, med at få til at gå.

Sammen med Svalen, sejler vi til Buccament Valley på St. Vincent, hvor Svalen har været før, der er stille og roligt, her er det også godt at snorkle. Med den lokale bus, kan vi komme til Kingstown for 2 EC dollar (ca. 6,50 dkr.), Kingstown er hovedstad for St. Vincent og Grenadinerne. En stor del af byen er bygget på bjergsiderne, byen er derfor meget hyggeligt og virker ikke så stor, de steder hvor der er fladt land, er brugt til havneanlæg, lufthavn og store butikker. Vi blev alle betaget af St. Vincent, for selvom de er fattige, er der ingen som tiggede, det er virkelige søde og venlige mennesker, som gerne ville vide hvor vi kom fra og som fortalte om dem selv og øen. I Buccament Vally er vi inde, for at se den lokale skole, i deres middags pause, her er det Mrs Fransika John der underviser 6a i engelsk.

Efter at have sagt på gensyn til Svalen, sejler vi til Rodney Bay på St. Lucia, vi skal lige ind for at hilse på Ellen og Millan, som vi mødte da vi var kommet over Atlanten, vi havde også nogle små reparationer på vindroret og ankerspillet, som skulle laves så det fungerer optimalt igen. I Rodney Bay møder vi den danske båd Bingo, som er fra Strandby med Bodil og Finn ombord, de har sejlet i Caribien i nogle år og kender derfor til hvad der foregår her, bl.a. foreslår de at vi skulle til gadefest i byen Gros Islet, det er hver fredag aften, hvor alle lokale er på gaden med grillen, det er en gammel tradition fra før turisternes tid. Om søndagen stod vi meget tidligt op, for at komme i kirke til en lokal gudstjeneste kl. 07.30, det var en sjov og spændende oplevelse af det lokale liv.

Fra St. Lucia sejler vi til St. Anne på Martinique, hvor vi havde aftalt at mødes med Bingo, da Finn har dykker udstyr til 2 personer, kunne Finn og Jens dykke med flasker, imens vi andre snorklede i overfladen, her fik vi alle gode oplevelser af livet under vandoverfladen, som mange steder er fantastisk spændende at se.

Vi siger på gensyn til Bingo og sejler til Fort de France, som er øens hovedstad. Her handler vi ind til nogle dage, da priserne på madvarer, er en del lavere her end på de andre øer. Selvom de franske øer ligger tæt på engelsk talende øer, er der ikke mange der kan forstå eller tale engelsk, men det er jo typisk fransk.

Der er nu 3 dage til, at vi skal være på St. Martin, hvor vi er inviteret til sølvbryllup, vi har 2 dages sejlads dertil, vi må derfor se at komme af sted. På St. Martin bor en af FTLF`s kontakt personer Peter Longi Rasmussen, han har selv sejlet samme tur som os, i stedet for at sejle hjem igen, har han bosat sig på St. Martin, hvor han driver en håndværker virksomhed. Peter er meget hjælpsom, han køre os hen til de steder, hvor det er billigst at handle og køre indkøbene ned til gummibåden, mange tak for det Peter.

Sammen med de andre danske både, får vi lavet æresport og sange, så Carsten og Nelly`s sølvbryllup kan fejres med danske traditioner. Tirsdag d. 12 marts kl. 06.30 er vi klar, til at liste os over på sølvbrudeparrets båd, med æresport, sange, kaffe og morgenbrød. Vi stemmer i med sang, for at vække sølvbrudeparret stille og roligt, da stemmerne er blevet rustne, bliver der serveret det store morgenbord, senere på dagen mødes vi til en sundowner, landgangsbrød og hvad der ellers blev budt på, vi hyggede os til langt ud på aftenen og natten.

Fra St. Martin sejler vi til Anguilla, som ligger nord for St. Martin, det er den sidste ø, hvor vi kan bruge EC dollar, vi har jo lige provianteret på St. Martin, vi går derfor en tur til byen, for at finde en bank, hvor vi kan veksle til U.S. dollar. Det bliver ca. 15 km vi får gået den dag, vi skal jo passe på at få noget motion, for på båden bliver det ikke til meget.

Næste dag efter at vi har spist aftensmad, sejler vi til British Virgin Island (BVI), vi sejler sent på dagen, for at vi kan anduve BVI i dagslys, da de ikke har mange afmærkninger med lys i, som vi kan sejle efter når det er mørkt. Vi anduver øen Virgin Gorda, hvor vi kan indklarer i Spanish Town, vi kan være på BVI i 10 dage for 140 dkr. Vi går en tur til øens gamle kobbermine, som fungerede fra 1838 til 1867, der er da heller ikke så meget tilbage af de gamle bygninger. Fra Virgin Gorda sejler vi til Tortola, det er BVI`s hoved ø, i Road Harbour som er BVI`s hovedstad, her møder vi Roselina, de er også på vej til U.S. Virgin Island. På Tortola går vi en tur til øens højeste punkt, som ligger 1710 fod over havet, vi kom til at svede, en lille smule over anstrengelserne, når vi er ude at vandre, har vi altid vand med os, så væske balancen kan holdes.

Den næste måneds tid, vil vi sejle til St. John, St. Thomas, St. Croix og Panama, vi forventer at være i Panama senest den 20 April, så vi kan være igennem kanalen før 1 Maj, her skal vi klargøre til Stillehavs turen, hvor vi sejler mod Galapagos, Påskeøen, Pitcairn og Fransk Polynesien, hvor vi forventer at overvintre. Se endvidere under menuen Ruten, hvor der er flere oplysninger om de enkelte områder.

Mange Hilsner Besætningen på JOY.