Den sidste del af jordomsejlingen drejer sig om anduvningen af Caladonien kanalen, sejladsen og oplevelserne gennem kanalen, den sidste lange sejlads over Nordsøen til Thyborøn, det sidste stræk gennem den vestlige del af Limfjorden til vores hjemhavn Nykøbing Mors.

/

Næste store oplevelse forude var Caladonien kanalen som jeg havde været igennem i 2001 da jeg startede på jordomsejlingen. På hjemturen havde jeg besluttet at bruge mere tid til blandt andet at komme mere ud i naturen langs og i området bag kanalen. De fleste kender sikkert kanalen af navn, den blev konstrueret af den berømte ingeniør Thomas Telford. Telford havde været i Gøteborg for at se hvordan man havde bygget sluserne ved Trollhættan der blev åbnet i år 18.hundrede. I 1801 begyndte konstruktionen af den 100 km lange kanal der løber gennem Glenmore dalen der forbinder Firth of Lorne ved Atlanterhavssiden med Moray Firth ved Nordsøen. Jeg var så heldig at jeg kom ind i en periode med rimeligt varmt og stabilt vejr det gav jo mulighed for mange dejlige gåture langs kanalen. Jeg brugte også en del tid på at gå ad den meget kendte Great Glen vej. Her findes der stadig mange velbevarede slotte og borge samt broer der er bygget helt tilbage i tiden omkring 1280. Jeg gik faktisk mere end 100 km i den 12 dages periode jeg var i kanalen. Kanalen blev bygget med håndkraft og taget i brug for godt 200 år siden, var mest beregnet på den store Engelske flåde der på den måde hurtigt kunne komme fra Atlanten til Nordsøen eller omvendt. Den blev selvfølgelig også benyttet til transport af jernmalm samt landbrugsprodukter. I dag benyttes den også af rigtig mange lystbåde, men mange fiskerbåde sejler også gennem kanalen. Der findes flere bådudlejningsfirmaer i området, mange motorbåde sejler i kanalen med sejlere uden den store erfaring da der ikke kræves nogen særlig kanallicens. Jeg ankommer til søslusen og kommer ind gennem den første sluse til Corpach Bassin sidst på eftermiddagen her ligger jeg natter over. Det er ikke muligt at nå op gennem de næste 9 sluser inden det er fyraften for slusepersonalet. Næste dag kommer vi så op gennem de 9 sluser til Banavie. Jeg er jo singel og må klare slusningerne alene, jeg har rigget fortøjningslinerne sådan til at jeg kan håndtere det hele fra corkpitet, heldigvis er slusepersonalet rigtig flinke til at klare fortøjningerne i land når jeg skal flytte til den næste sluse. Med udsigt over til Fort William og Englands højeste bjerg Ben Nevis fortøjer jeg ved broen efter at jeg er kommet ud gennem topslusen til Banavie Top Basin. Her vil jeg blive nogle dage som base for mine udflugter, både til området omkring Fort William men også området ved Spean Bridge der er meget kendt. Den følgende dag 19. juli møder jeg de første danske både, S/Y Ballarina med Frits H. Pedersen ombord samt S/Y Pingu de er på vej vestover mod Oban for at sejle vest og nord om Skotland tilbage til Danmark. På tredje dagen sejler jeg tre mil længere mod nordøst til Gairlochy. Her møder jeg den Norske båd Sesam der er på vej ud på jordomsejling. Vi får et par hyggelige dage sammen, båden er endnu ikke færdigapteret men jeg har tid nok fortæller han. På én af mine vandreture ud fra Gairlochy hvor jeg var oppe på et 450 meter højt bjerg fik jeg et rigtig godt indtryk af hvordan kanalen snor sig gennem landskabet sideløbende med floden der selvfølgelig ligger noget lavere. Under sejladsen mod Fort Augustus bliver der ikke mulighed for et kortere stop ved Lock Oich inden aften. Da det er ikke muligt at ligge ved den lille pontonbro om natten vil jeg tage turen tilbage til området på gåben. Den historiske hængebro samt området tæt ved Lock Oich besøgte jeg dagen efter på en 18 km lange gåtur i området. Hængebroen der blev bygget i 1840`erne er konstrueret af den berømte engelske ingeniør James Dredge, byggeriet er et fantastisk stykke ingeniør arbejde der er udført med meget enkle materialer men alligevel blevet til et flot stykke arkitektur. Sideløbende med hængebroen som ikke bruges i dag er der i begyndelsen af det 19. århundrede bygget en pillebro i granit som benyttes til den meget tungere trafik der krydser floden og den forholdsvis nye svingbro der fører trafikken videre over kanalen. Jeg brugte 12 dage på at komme gennem kanalen og dens 29 sluser der løftede JOY og mig op til en højde af 32 meter over havets overflade. Lørdag den 30. september er dagen hvor jeg sejler ud gennem søslusen til Moray Firth og Nordsøen. Jeg har ikke fået nogen speciel god vejrmelding 15-18 sek. m fra NNØ der senere skulle dreje i NNV hvad den heldigvis gør efter ca. 12 timer hvorefter den også tiltager en del. Det sidste lange stræk på ca. 440 sømil bliver også en meget hurtig sejlads, 2 døgn og 22 timer efter afsejlingen sejler jeg ind i Thyborøn hvor der bor et par af mine søstre med deres familie. Birthe når lige akkurat at være derude da jeg lægger til kaj i Danmark efter godt 4 år og næsten 2 måneders jordomsejling. Min lillesøster Mona og børnene er også nået ned på havnen og tager imod ude på indsejlingsmolen, den øvrige familie kommer først senere, jeg ankom jo et døgn tidligere end forventet på grund af kulingsvejret hele vejen over Nordsøen. Dejligt at blive hilst velkommen også fra søsiden min gode ven Bjarne fra Lemvig ankommer om eftermiddagen i Rikke Rask, søsterskibet til JOY.  Senere på dagen er rygterne nået viden omkring, rigtig mange kommer og siger velkommen tilbage til Limfjorden og Danmark. Friske forsyninger fra det hjemlige bliver bragt til Thyborøn hvor skipperen nyder et glædeligt gensyn med den lokale drik fra Thisted bryghus bragt derud af min gode ven Niels. Det bliver en rigtig dejlig dag med lidt festlighed og glædelige gensyn ombord. Onsdag er det så tid til at klargøre de praktiske ting i forbindelse med min tilbagekomst til Nykøbing Mors lørdag den 6. august. Morsø Folkeblad ville komme torsdag, fredag morgen var det interview i Radio Midt og vest, kl. 10 ville TV Midtvest ankomme for interview samt film optagelser under sejladsen ind i fjorden til Oddesund. Desværre bød været på regn men en god dag blev det alligevel. Den sidste aften og nat på jordomsejlingen blev i Sillerslev, jeg havde lovet at lave aftensmad til alle men var ikke klar over at der allerede lå 4 både og ventede på mig. Nå gang i kabyssen så alle 12-15 kunne få noget at spise samt lidt hygge i de dejlige lokaler som Sillerslev Bådelaug stillede til rådighed. Lørdag kl. 12.00 var det så afsejling mod Sallingsundbroen og Nykøbing Mors, jeg havde lidt problemer med at få Birthe sendt af sted mod Nykøbing Mors. Jeg skulle have bestilt røde roser som skulle bringes ombord inden min ankomst kl. 14.00. Heldigvis var nogle af vennerne friske og bragte dem ud til mig i Larses hurtigsejlende fiskerbåd under vores sejlads op mod Sallingsundbroen. Ja allerede fra Sillerslev kom de første både og sluttede sig til os, omkring 15 både fulgte os det sidste stykke hjem i frisk vind fra sydvest. Kl. 14.08 fortøjede JOY og skipperen igen til den samme kaj som vi forlod 17.6.2001 efter 4 år 1 måned og 20 dage og godt 48.500 sømil under kølen. Næsten 2,5 gange rundt om jorden har de sejlet de to som Morsø Folkeblad skrev. Der var en enorm stor oplevelse og glæde for Birthe og mig at 350-400 af vor familie, venner og sejlerkammerater fra nær og så fjernt som Australien stod på kajen for at tage imod JOY og mig med et hjerteligt velkommen hjem. Det blev en uforglemmelig dag til receptionen i sejlklubben om eftermiddagen, der skal selvfølgelig lyde en stor tak til dem der gav os et par ord med på vejen samt tak for alle gaverne. Om aftenen vi var ca. 120 til at grille og feste i klubhuset, kl. 03.30 var det tid at komme ned på JOY til køjen efter en rigtig dejlig dag, aften og nat i de hjemlige omgivelser. Virkelig mange har bakket os op, fulgt min sejlads rundt om jorden gennem de artikler og fællesmail jeg har sendt hjem hvor jeg har skrevet om mine oplevelser ude i den store verden. Mere end 20.000 har klikket ind på min hjemmeside hvor jeg har skrevet rejsebreve og indlagt masser af billeder fra oplevelserne ude i den store verden.

Glæd jer til endnu flere rejsebreve når JOY og skipperen igen drager ud i den store verden på vej mod nye oplevelser i andre områder af vores enorme klode.

Vil du læse mere om mine oplevelser klik ind på www.syjoy.dk eller kom til et af mine foredrag. Du kan også kontakte mig på E. mail kokholm@syjoy eller tlf.  +45 97 72 00 20 eller mobil +45 29 67 03 20 hvis du har spørgsmål til mig.

Mange hilsner fra JOY og Hans Kokholm