Sejladsen mod JOY`s gamle kølvandsstribe fra 2002 op gennem de store oliefelter øst for Trinidad. Vi skal ikke til karneval, men skal gense Port of Spain. Op til Martinique og til St. Lucia hvor vi skal gense Ellen og Millan og St. Lucia.

Efter at være kommet forbi de store oliefelter mellem Tobaco og Trinidad kommer vi til JOY`s gamle kølvandsstribe på nordøstsiden af Trinidad. Den 14 marts kl. 02.06 krydsede JOY samt skipperen vores egen kølvandsstribe fra 21. februar 2002 vi havde derved koblet JOY`s kølvandsstribe omkring Jorden sammen efter godt 39.000 sømil og godt tre år. Det har selvfølgelig været nogle lange stræk jeg har sejlet op gennem Sydatlanten med meget få stop. Der har ikke været så mange andre muligheder på den rute jeg valgte. Det er først ved Trinidad der begyndte at komme land eller øer tættere ved min rute som er planlagt til at gå op gennem Caribien til Martinique. Jeg har dog valgt kun at besøge nogle få af disse øer da jeg jo har besøgt dem tidligere.

Men først skal JOY lige på land ved Power-Boats på Trinidad, samme sted som i 2002 hvor det var karnevalstid som vi til fulde oplevede dengang. Det var ikke muligt at suse rundt i bastskørter og danse til karneval denne gang, karnevalet var afsluttet en måned før jeg kom til Trinidad. Jeg nåede dog at komme til en lokal koncert med noget rigtig godt lokalt musik, det var for øvrigt alkoholfri sagde man. Jeg syntes nu at stemningen viste noget andet, alle stod med en Cola flaske med et eller andet mærkeligt i, men det er vist helt normalt på disse kanter. Jeg havde jo JOY på land ved Power-Boats fra 15.4 til 21.4 så der var ikke meget tid til at nyde området om dagen. Jeg fik dog hilst på nogle af de gamle bekendte fra sidst. Blandt andet min Danske ven Anders samt hans familie der bor i en forstad til Port of Spain. Efter at jeg var kommet i vandet sejlede jeg til Martinique hvor jeg skulle mødes med fru Birthe, hun fløj dertil den 15 marts.

Vi blev på øen nogle dage hvor vi lejede en bil og kørte ca. 550 km for at se det mest interessante af øen. Var på en rigtig god tur op i regnskoven som var fantastisk grøn og flot efter en længere regnfyldt periode. Vi havde da også en mindre periode med regn, det er vel ikke helt uden grund at det hedder regnskoven. Vi havde noget rigtig godt vejr som vi nød til bilturene og afslapning i Marinaen i den lille by som hedder La Marin. Det er en meget stor lystbådehavn for udlejningsbåde i Caribien, måske den største. Jeg tror der er 5-6 forskellige udlejningsselskaber som har afdeling her. Det betyder at der findes alt inden for maritimt udstyr til lystbåde, samt langtidsopbevaring og reparationsværksteder, restauranter med mere.

Vi havde en herlig sejlads til Rodney Bay på St. Lucia, Birthe blev slet ikke søsyg på de 27 sømil der er mellem de to øer. Vi blev i Rodney Bay i små 2 uger, vi havde planlagt kun at besøge de to øer da Birthe kun skulle være ude hos mig i tre uger. Vi ville ikke bruge tiden på at sejle rundt det gjorde vi i 2001-2002 hvor hun jo var ude i syv uger. Vi besøgte vore venner her, Ellen som er fra Mors og gift med en St. Lucie`r. De har deres hjem i Canada men siden de er blevet pensioneret bor de 5 md. om året på St. Lucia hvor Millan er født og opvokset, resten af året i Canada. De har et stort nybygget hus og bil i Rodney Bay. De var så venlige at tage os med på flere køreture rundt på øen. Steder som vi ikke havde oplevet før, bl. a. det næsten nye Cricket stadium hvor der skal afholdes VM i 2007. Det betyder selvfølgelig også at der er meget stor byggeaktivitet i området omkring Rodney Bay.

For Birthe blev sejladsen tilbage til Martinique en anderledes og god oplevelse, hun fangede en Yellow fin tun på omkring 3 kilo. Det var en stolt fisker der fik fisken indenbords til en herlig middag. De sidste dage brugte vi igen på Martinique inden Birthe rejste hjem den 15 april. Vi var bl. a. ude for at set et Rom destilleri som var i gang med at producere af de modne sukkerrør der kom til Destilleriet i store mængder. En oplevelse vi ikke fik i 2002 hvor Birthe var med JOY i Caribien i december og januar. På dette tidspunkt var det ikke var den rigtige tid for at høste rørene.

Efter Birthes afrejse blev jeg i La Marin nogle få dage for at lave lidt vedligeholdelse på JOY. Jeg afsejlede den 20.4 og ankom dagen efter til Iles des Santier på sydvest kysten af Guadeloupe, en lille øgruppe hvor jeg lå i en lille ankerbugt med godt snorklevand, desværre var der ikke meget at se her, revet lå et godt stykke derfra. Jeg fortsatte så til Basse Terre som er hovedstaden på Guadeloupe. En interessant by med masser af gammel Arkitektur, et stort Fort fra 1802 er flot restaureret. Byen er selvfølgelig også ved at få den moderne arkitektur, specielt nede ved havneområdet men hovedstaden er absolut et besøg værd.

Mange hilsner til jer alle fra JOY og Hans.

Glæd dig til det næste afsnit om Vulkanøen Montserrat.